Å sjonglere med barnehjerter

Rekker du å se alle elevene dine? Kommuniserer du godt med alle i klassen? Liker du hver eneste en i klasserommet? Hva mener elevene selv? Vet de at du brenner for hver og en av de? Har du tid til hver enkelt av de?

Arbeid med barn og ungdom

Å arbeide med barn og unge er et privilegium. Jeg arbeider i ungdomsskolen og mener jeg er heldig som får arbeide med ungdom i utvikling. Dagene er varierte og det er spennende å bli kjent med ungdommene. Det gir så mange gode opplevelser at de gode opplevelsene stort sett veier opp for de vanskelige og vonde opplevelsene. For det blir noen av dem også, uavhengig av hvor lang fartstid du har. Det blir noen av de opplevelsene hvor du står i situasjoner du ikke alltid mestrer. Situasjoner hvor kjenner at du ikke strekker til. Situasjoner hvor du så gjerne vil hjelpe, men ikke får det til. Situasjoner hvor du føler deg som en sjonglør med altfor mange baller i lufta.

Trygge klasserom

En av de aller største utfordringene i jobben min som lærer er å få hver enkelt elev til å føle seg sett i klasserommet. Da mener jeg ikke bare å se elevenes faglige og sosiale evner, men å bruke tid på hver enkelt slik at de føler seg likt av meg som lærer. At de opplever at de betyr noe for meg og klassen, uavhengig av hvilke sosiale og faglige ferdigheter de har. At de føler seg trygge og inkludert i klassen og at de har kvaliteter som bidrar til et godt klassemiljø. For slik skal det være i et klasserom. Slik ønsker vi å ha det. Det er vi vel enige om?

Hvordan får vi dette til da? Med mange forskjellige elever, i ofte altfor store klasser, er dette en utfordring som ikke alltid lar seg løse. I flere av klassene jeg har hatt er det elever som ikke har følt seg sett. Det har vært elever jeg ikke har fått hjulpet. Og det har ikke alltid vært faglige utfordringer som gjør at de trenger hjelp. Det vet vi vel alle, uavhengig av om vi jobber i skolen eller ei.

Når det begynner å bli vanskelig

Mange av de individuelle behovene i en klasse kan ikke bare håndteres i klasserommet, i fagtimene. De vil kreve at vi er tilstede i friminuttene, mellom timer, i andres timer, før eller etter skoletid.  En vanskelig telefon hjem. En vanskelig telefon til BUP. En samtale med helseteamet. En prat med kolleger som har samme elevgruppe. Kanskje finner du ingen løsning på utfordringene da heller og kjenner at alle samtalene, uten å få på plass en løsning, tar fullstendig piffen fra deg. Hva gjør du da?

Hvor mange klarer du å sjonglere med?

Det er ikke hver enkelt oppgave alene som gjør at det blir vanskelig å sjonglere. For alle oppgavene hører jo til arbeidet vårt i skolen. Og mange av oppgavene er spennende og givende. Men det er summen av oppgaver som gjør det krevende. Det blir rett og slett krevende å holde alle ballene i lufta. Og noen av de ballene har en skummel tendens til å formere seg, når de allerede er i lufta. Og DA er det vanskelig å sjonglere. I alle fall om du føler deg alene om ballene. Og kanskje har du ikke tid til de heller. Kanskje enkelte av ballene aldri er i lufta. For er det noe vi vet, så er det at tida ikke strekker til. Vi klarer ikke sjonglere med alle oppgavene. Hvor mange baller kan en lærer ha i lufta, samtidig?

Hva gjør du da, når tiden ikke strekker til? Når du ikke klarer å skape en trygg og god skolehverdag for alle enkeltindividene i klassen. Hva gjør du da, når du vet hvor viktig trygghet er for både sosial og faglig fungering i klassen? Hva gjør du når lærerhjertet brenner for hver eneste en av elevene, og du så gjerne vil få vise at du verdsetter hver eneste en av dem. Hvordan håndterer du det når du sjonglerer med så mange hjerter at oppgaven blir for stor? Hva gjør du når hjertene begynner å ramle ned?

Dette er det andre innlegget mitt om skole. Les gjerne innlegget jeg skreiv tidligere i år, Slik skal barnet ditt ha det på skolen!

Vis MOT, Mot til å bry deg, Mot til å leve hver eneste dag!

#MOT #SKOLE #lærer #elev #foreldre #barnehage #omsorg #læring #klasserommet #relasjoner

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.